Jocke Berg bara driver med oss alla

"Joakim Berg står på scen i sin hemstad och avsjölar hemligheter.
Kvällen hade kunnat vara magisk. Om det varit så att jag velat veta. Han minns ungdomen.
Att han gick i 9 C, att ölen var billig och ljummen. Att han en natt slaggade över hos en polare och glömde ta ur linserna.
 - Jag skrev en låt om det, säger han och Sveriges största rockband kör igång b-sidan "Kallt kaffe".
Mina ögon gör så ont.
Så sjunger han, så som han sjöng i mina hörlurar när jag var sexton och kent betydde allt.
Då handlade raden om att inte klara av alla intryck. Att inte orka med att se verkligheten som
den är, att vilja stänga av, blunda, bli liten igen.
Från och med nu handlar den om att somna med linserna i."


Detta är ett utdrag från en Krönika jag läste i Metro imorse, skriven av
en Annika Marklund.
Hysteriskt roligt om jag får säga det själv och mina tidigare tankar om att det skulle vara sjukt kul om Jocke Berg bara drivit med alla som geniförklarat honom, i sina låttexter börjar låta mer och mer sanna. Att han egentligen inte har någon djupare tanke bakom textrader som "Och du är som jag när du dansar, har aldrig träffat nån som du
Du är som jag när vi dansar, Musik non stop till slut"
  eller "Varför får jag inte på mig dina blåjeans?".. Jag har funderat många gånger på om Jocke Berg skrattar oss i ansiktet.
Han skriver sina välformulerade texter men det som för oss är djupa, poetiska tankar är för honom bara ord.
Om så är fallet, är han fortfarande ett geni för mig. Hur kan man inte vara ett geni om man lyckas få tusentals människor att tro att man är det?


Men oavsett om han har en tanke bakom sina ord, eller om han bara driver med oss alla. Så är han en grym låtskrivare. Och det fina är att även om han inte skulle mena ett skit med sina låttexter, så kan jag tolka texterna precis som jag vill. Och när jag läser hans texter, och tolkar dom som jag vill; så är det faktiskt så att han är en av sveriges bästa låtskrivare.


Blir inte ni berörda av texter som;


"Lyssnar
stel & fastspänd
& när paniken bryter ut
ler Du svagt
och viskar till Mig Du
är värd att dö för
Men mot gummi, glas & metall
betyder ett mirakel inget alls... "


Eller min personliga favorit;


"Jag tog en roll när du blev sjuk
En roll som krävde hårdare hud
Min kraftreserv den tar snart slut
Som min tro på en ingripande gud

I ditt stora hjärta börjar slagen bli små
Och du rör min kind så jag förstår
att det bara är timmar tills du går"



Jocke Berg är för mig ett geni.

//Cariñoso


Ps: Idag är jag väldigt glad... för jag ska hem till min kärlek. <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0