Melodifestivalen Delfinal nr 4
Så här tyckte jag om bidragen.
1. Sibel - Stop
Jag har tidigare ogillat Sibel starkt, inte tyckt on sjungt speciellt bra och att hon haft alldeles för gäll röst. Men idag var hon bättre än tidigare och låten gillar jag skarpt, speciellt refrängen. Men jag undrar vad sjutton hon hade på sig, det såg ut som att en blomma höll på att spy upp henne.
2. Py Bäckman - Magisk stjärna
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det här... förutom att det sög, på alla sätt möjliga.
3. Neo - Human frontier
Som en polare sa till mig, "han är som en dålig version av Mika".. och det säger ganska mycket om vad även jag tycker. Lite halvjobbigt att mer än halva låten går i falsett speciellt när han inte behärskar det galant. Men låten var rätt svängig, så plus för det.
4. Lovestoned - Thursdays
Halvtaskig reggaeinspirerad låt som var fruktansvärt tjatig. Har inte mycket mer att säga.
5. Anna Bergendahl - This is my life
Jag har haft svårt för Anna sen hon var med i Idol, hon känns så fake på något sätt, dessutom gled hon ofta på tonerna så det blev surt. Men detta bidrag framförde hon galant och även fast jag fortfarande inte tål henne så var hon riktigt bra och låten var riktigt bra den också. Lätt bäst ikväll.
6. Pernilla Wahlgren - Jag vill om du vågar
Typ den enda låten i år som låter som en riktig schlager. Låten är väl helt okej men jag har svårt för Pernilla och den har absolut inte ens 1 % chans att lyckas utomlands.
7. Noll Diciplin - Idiot
Extremt dåligt försök att låta som Green day eller något liknande band. Sångaren sjöng hemskt och allt blev bara töntigt. Texten var katastrofalt dålig.
8. Peter Jöback - Hollow
Ingen jättebra låt.. och Peter Jöback som annars har en underbar röst, lät ansträngd när han sjöng. Men låten var väl helt okej.
Så här tyckte jag att slutresultatet skulle bli:
1. Anna Bergendahl - This is my life (Globen)
2. Sibel - Stop (Globen)
3. Peter Jöback - Hollow (Andra chansen)
4. Neo - Human frontier (Andra chansen)
Så här blev slutresultatet:
1. Anna Bergendahl - This is my life
2. Peter Jöback
3. Neo - Human Frontier
4. Pernilla Wahlgren - Jag vill om du vågar
Bästa delfinalen hittills om man ser till skämten, men förmodligen den sämsta generellt om man ser till bidragen. När Christine Meltzer spelade Malena Ernman så skrattade jag så jag fick tårar i ögonen vilket är ett väldigt stort plus. Jag tycker det har varit väldigt låg standard på både programledarna och bidragen i år vilket är en besvikelse. Nästa vecka är det dags för Andra chansen, spännande.
/C
Melodifestivalen Delfinal nr 3
1. Alcazar - Headlines
Oavsett vilka konstellationer Alcazar haft så har de alltid levererat en bra show och allt som oftast en bra låt. Så även denna gång. Snyggt producerad låt och jag gillar stråkarna a la "Viva la vida" i verserna och refrängen är också snygg. Låten är inte lika bra som deras låt var förra året, den var mer pang på än denna. Men det är bra ändå.
2. Johannes Bah Kuhnke - Tonight
Sångarens engelska är helt bedrövlig, pinsamt dålig. Låten var rätt fin men det hjälper inte när sångaren sjöng så fruktansvärt orent mestadels av tiden.
3. Elin Lanto - Doctor Doctor
Rätt tråkig låt med en dålig text. Det känns som man hört låten hundra gånger förr. Helt okej show men inte så mycket mer än så.
4. Erik Linder - Hur kan jag tro på kärlek
När han pratade innan bidraget och sa att han som femåring spelade en 1700-tals soldat i en teater, så tänkte jag "vad är det här för en prententiös idiot". Fick ingen bättre känsla sen när han började sjunga. Låten var väl helt okej, lite småtöntig men rätt fin melodi. Falsktonerna är dock för många och jag gillar som sagt inte sångaren.
5. Getty Domein - Yeba
Jag är lite halvt emot när man sjunger på något annat språk än svenska eller engelska i en svensk melodifestival, undantaget är "La Voix" förra året. Sångarens falsksång hjälper inte direkt låten på traven.
6. Timoteij - Kom
Jag gillar hela svenskt möter öst-temat. Gillar refrängen skarpt och den sätter sig i huvudet direkt vilket är ett plus i schlagersammanhang. Över huvudtaget en riktigt snyggt producerad låt.
7. Darin - You're out of my life
Darin är sjukt överskattad, speciellt eftersom han sjunger falskt varenda gång han sjunger live. Låten var fin och den växer säkerligen med fler lyssningar men han måste sluta sjunga orent annars kommer jag fortsätta tycka illa om honom.
8. Crucified Barbara - Heaven or hell
Skönt med rockande brudar och att sångerskan har riktigt bra röst. Refrängen var bra men låten blev lite tjatig efter ett tag. Det hände liksom inte så mycket. Men ändå bra. Lite halvkonstigt slut dock.
Så här tyckte jag att slutresultatet skulle bli:
1. Timoteij - Kom (Globen)
2. Alcazar - Headlines (Globen)
3. Crucified Barbara - Heaven or hell (Andra chansen)
4. Jämt upp mellan resten. (Andra chansen)
Så här blev slutresultatet:
1. Timoteij - Kom
2. Darin - You're out of my life
3. Alcazar - Headlines
4. Crucified Barbara - Heaven or hell
Delfinal nummer tre var ungefär likadan som förra delfinalen, lite halvdålig men inte värdelös. Men de måste seriöst göra något åt skämten, DE ÄR INTE ROLIGA!!!! Sen borde småtjejer och tondöva förbjudas att rösta. Darin sjöng sjukt falskt och då hjälper det inte att låten är fin. Skärpning!
Sjukt kul att Timoteij gick vidare dock, jag tror den skulle lyckas bra i Eurovision song contest.
Nästa vecka medverkar bland annat falsksångerskan Sibel och den grymt begåvade sångaren Peter Jöback. Det kan bli intressant att se kontrasterna.
/C
Melodifestivalen Delfinal nr 2
Men tidigare ikväll tittade jag givetvis på Melodifestivalen och även om jag tycker att det var högre kvalité på låtarna den här veckan så tycker jag väl inte riktigt att själva showen var så mycket bättre. Humorn känns lite B.. och det känns som att SVT med alla tv-licenspengar borde kunna prestera lite bättre. Men men. Så här tyckte jag i alla fall om dagens startfält.
1. Eric Saade - Manboy
Söt pojk som hade helt okej röst om man bortser från de sura tonerna. Låten var också helt okej och växte hos mig efter några lyssningar. Gillade scenshowen, kändes proffsigt.
2. Andra Generationen & Dogge - Hippare Hoppare
Detta är så extremt töntigt. Ska man göra en låt med influenser från öst så kan man väl i alla fall satsa på att göra den bättre än detta.
3. Anna Maria Espinosa - Innan alla ljusen brunnit ut
Rätt fin låt men refrängen var alldeles för svag och blandades lätt ihop med verserna. Jag har hört Anna Maria Espinosa sjungit bättre än ikväll, rösten lät vid flera tillfällen alltför gäll för min smak.
4. Highlights & MiSt - Come and get me now
MiSt vann webbjokertävlingen och fick därmed en plats i Melodifestivalen, men de fick bara stå och köra i sin egen låt? Och om man sen ska sätta in en sångare som är mer "känd" hos allmänheten så kan man väl åtminstone ta en person som inte sjunger falskt i varannan ton han tar. Detta var uselt.
5. Pauline - Sucker for love
Den här låten var bäst ikväll utan tvekan och jag ringde till och med och röstade på den. Pauline har en sådan otroligt grym röst som man bara kan drömma om att själv ha. Jag gillade att låten var 60-tals influerad och totalt annorlunda från vad man tidigare hört i Melodifestivalen.
6. Andreas Johnson - We can work it out
Det är absolut en jättefin låt men den känns rätt tråkig och det känns som man hört den hundra gånger förut. Den var liksom väldigt intetsägande.
7. Kalle Moraeus & Orsa Spelmän - Underbart
Jag blev glatt överraskad av den här låten. Jag ville hata den men det gick liksom inte, refrängen var alldeles för käck för det och när låten tog slut så satt jag och lallade på den. Kalle Moraeus har inte världens bästa röst men rätt ljuv på något sätt, i vissa partier.
8. Hanna Lindblad - Manipulated
Helt okej låt men precis som i flera andra låtar det här året (och tidigare år också för den delen) så är refrängen alldeles för svag. Scenshowen var ball men jag tycker det är svintöntigt att de bara ska lalla runt i hotpants. Patetiskt.
Så här tyckte jag att slutresultatet skulle bli:
1. Pauline - Sucker for love (Globen)
2. Kalle Moraeus & Orsa Spelmän - Underbart (Globen)
3. Hanna Lindblad - Manipulated (Andra chansen)
4. Andreas Johnson - We can work it out (Andra chansen)
Så här blev slutresultatet:
1. Eric Saade - Manboy
2. Andreas Johnson - We can work it out
3. Kalle Moraeus & Orsa Spelmän - Underbart
4. Pauline - Sucker for love
Delfinal nummer två var garanterat bättre än första delfinalen rent låtmässigt men showen känns fortfarande rätt B. Skämten är sjukt tråkiga och det känns som att de borde anställa nya manusförfattare så man kunde få skratta lite. Det är skandal att Pauline inte kom direkt till Globen för hennes låt var absolut bäst ikväll och hennes röst knäcker de andras med hästlängder.
Nästa vecka medverkar bland annat Alcazar, vilket ska bli kul eftersom jag diggade deras låt och scennummer förra året.
/C
OS-invigningen
Det blev ett ganska stort missöde i och med att elden skulle tändas, men det är sånt som händer och jag tycker inte man ska vara för hård mot arrangörerna. Det var en häftig show som sprudlade av glädje och det är väl ändå viktigast?
Ikväll ska jag sitta bänkad framför teven och se när damkronorna spelar sin första match, spännande. Men innan dess blir det självfallet Melodifestivalen.. Sen blir det nog lite skidskytte också, det gäller ju att heja på våra svenskar.
/C
OS
Efter fyra långa år är det äntligen dags! VINTER-OS 2010!!! Jag är överlycklig! Jag älskar ju sport men i vardagen blir det inte så mycket tittande ändå, men vid varje mästerskap, nästan vilken sport det än är, så sitter jag som bänkad och det kommer jag även göra den här gången=) Kl 03.00 inatt börjar invigningen=D
HEJA SVERIGE!!!!
Topp 100 på 00-talet
1. José Gonzalez - Heartbeats
Det finns ingen låt som berört och berör mig så mycket som den här. Till skillnad från många andra tycker jag att den här versionen är femtusen gånger bättre än originalet med The Knife.
2. Anna Ternheim – Shoreline
Först älskade jag låten. När jag sedan såg henne uppträda med låten när hon var förband till Kent år 2005 så älskade jag den ännu mer. Den är underbar från början tillslut och än en gång femtusen gånger bättre än originalet.
3. The Roots - The Seed 2.0
Texterna kanske inte hör till en av de bästa i världshistorien men melodin i låten och hela arrangemanget är fantastiskt! Jag tröttnar aldrig på den här låten.
4. The Noisettes – Never forget you
Sjukt skön låt som trots det faktum att den är hyfsat ny, etsat sig fast i min hjärna.
5. Mando Diao – Long before rock ‘n roll
Riktigt bra låt som man kan lyssna på hundra gånger i sträck utan att tröttna. Den är ännu bättre live dessutom.
6. Regina Spektor – Samson
Låten berör mig otroligt mycket och både melodin och texten är fullkomligt briljant!
7. Coldplay – Speed of sound
Coldplay har säkert fem låtar som definitivt kunnat placera sig på topp-100 men detta är en av deras starkaste låtar.
8. Tiger Lou - Horatio
Underbar låt som jag älskat sen första gången jag hörde den. Texten är sjukt bra.
9. Anthony & the Johnsons - Hope there’s someone
Detta är den enda låten som bara genom att vara vacker, har fått mig till tårar. Det säger rätt mycket.
10. Glasvegas – Geraldine
Grym låt som har ett av de bästa intron jag hört. Låten är perfekt på alla sätt och vis.
11. Sister Hazel – Everybody
12. Gary Jules – Mad world
13. Black Eyed Peas – Where is the love
14. Kent – Socker
15. Lars Winnerbäck – Elegi
16. Frida Snell – I’ll be thinking of you
17. Coldplay - Fix you
18. Damien Rice - Cannonball
19. TRUSTcompany – Downfall
20. Thriving Ivory – Hey lady
21. John Mayer – The heart of life
22. Nofx - Cool And Unusual Punishment
23. Mad Caddies – Just one more
24. Mando Diao – God knows
25. Joshua Radin – I’d rather be with you
26. Mew – Am I wry, no
27. Nofx – Falling in love
28. Kent - M
29. Lykke Li - I’m good I’m gone
30. The Killers – When you were young
31. Teddybears Sthlm – Yours to keep
32. Michael Buble - Everything
33. Hot Hot Heat - Bandages
34. The Kooks – She moves in her own way
35. Oasis – Stop crying your heart out
36. Coldplay – Viva la vida
37. Paramore – Misery business
38. User of a common name – Do you
39. Arctic Monkeys – I bet you look good on the dancefloor
40. Foo Fighters – Times like these
41. Chester See – God damn you’re beautiful
42. Eskobar feat. Heather Nova - Someone new
43. Letters To Cleo – I want you to want me
44. The Magic Numbers – Forever lost
45. Outkast – Hey ya!
46. Nightwish – Nemo
47. Milburn – Lipstick licking
48. The Killers – Mr. Brightside
49. Sahara Hotnights – Hot night crash
50. The Hives – Walk idiot walk
51. Two white horses - Good times are gone forever
52. Eminem – Stan
53. Sister Hazel – Change your mind
54. Jack Mcmanus - Bang on the piano
55. Familjen - Det snurrar i min skalle
56. Sugarplum Fairy – Escapologist
57. The Killers – Somebody told me
58. Alkaline Trio – The Poison
59. Millencolin - Mooseman's Jukebox
60. The Hellacopters – Toys and flavours
61. The Sounds – Rock ‘n’ roll9
62. Pink – Who knew
63. Rihanna – Disturbia
64. John Mayer – Waiting on the world to change
65. Mando Diao – You can’t steal my love
66. Lady Gaga – Pokerface
67. Agnes – Release me
68. HIM – The funeral of hearts
69. Laleh – Hide away
70. Kent – Vinternoll2
71. The Killers – Somebody told me
72. Oasis – Little by little
73. Eve feat. Gwen Stefani – Let me blow ya mind
74. Lars Winnerbäck feat. Miss Li – Om du lämnade mig nu
75. Amy Macdonald – This is the life
76. Nofx – Medio-core
77. Coldplay – Life in Technicolor II
78. Millencolin – Ray
79. The Hellacopters – I’m in the band
80. Sahara Hotnights – On top of your world
81. Missy Elliott – Work it
82. The Strokes - Razorblade
83. Kleerup feat. Robyn - With every heartbeat
84. The Strokes – Hard to explain
85. Lily Allen – Not fair
86. Linkin Park – My december
87. Timbuktu – The botten is nådd
88. Looptroop – The struggle continues
89. Alkaline Trio – Mercy me
90. Peter, Björn And John – Young folks
91. Håkan Hellström – Känn ingen sorg för mig Göteborg
92. Mando Diao – How we walk
93. My Chemical Romance – Welcome to the black parade
94. John Mayer – I’m gonna find another you
95. Linda Sundblad – To all my girls
96. Vapnet – Kalla mig
97. Brick Lace – Love is wicked
98. Cascada – Everytime we touch
99. Billie The Visions & The Dancers – Good and bad
100. Raymond & Maria – Ingen vill veta vart du köpt din tröja
Sätt igång Spotify och börja lyssna igenom listan=D
Jag vill jag vill jag vill
Jag vill stå i ett thailändskt kök och känna hur det vattnas i min mun
Jag vill åka till Florida och se världens största gummisnoddsboll
Jag vill hamna i Rom utan att veta hur, utan att ha koll
Jag vill sjunga på en gigantiskt scen under Rock in Rio
Jag vill hoppa från en hög höjd efter att ha räknat ned från tio
Jag vill äta en fransk baguette imorgon och en italiensk pizza idag
Jag vill gå på Walk of Fame i L.A och titta på byggnader i Prag
Jag vill gå på tivoli och åka varenda attraktion jag kan hitta
Jag vill springa, gå, jogga, ligga, hoppa, stå och sitta
Jag vill utnyttja varenda sekund av min tid
Jag vill ta en dag i taget och bara känna frid
Jag vill se operahuset i Sidney och i London besöka Madame Tussauds
Jag vill lära mig flytande spanska och jag vill bestiga berget K2
Jag vill gå på hockey i Kanada och stå högst uppe på Golden Gate-bron
En dag börjar denna resa, jag har viljan och jag har tron.
Melodifestivalen Delfinal nr 1
Ännu en gång ska jag tycka till om Melodifestivalen och dess bidrag. Även om jag tycker att Melodifestivalen är en rolig grej så blir jag lika förbannad varje gång jag ser på det, men jag antar att det kanske minskar något med åren, eller så är jag helt enkelt bara väldigt lättirriterad. Är det inte falsksång jag är arg på så är det svenska folkets idioti när de röstar. Hur som helst, så här tycker jag om delfinal nr 1.
Ola - Unstoppable
Visst, pianomelodin sätter sig i huvudet rätt fort men låten var sjukt tråkig som helhet men refrängen var nog mest tråkig. Olas falsksång gjorde inte saken bättre.
Jenny Silver - A place to stay
Ja.. vad ska man säga.. Jag gillade refrängen och jag gillade att låten var annorlunda. Men seriöst. Hur tråkigt kan det egentligen bli?! En kameravinkel, hysteriskt fula kläder och armrörelser som barn på dagis sysslar med. Koreografen borde få sparken snarast möjligt.
Linda Pritchard - You're making me hot-hot-hot
Bästa låten ikväll. Låten har potential att lyckas bra i övriga europa och Pritchard har en bra och stark röst. Sen kan jag tycka att hon är något pretentiös och lite halvt osmaklig rent personlighetsmässigt. Ni som såg henne söka till Idol 2009 vet vad jag pratar om. Men låten var som sagt bra och hon och hennes dansare gav en riktigt proffsig show.
Pain Of Salvation - Road Salt
Innan jag hörde den här låten tänkte jag "åh nej inte ännu ett The Poddlesliknande rockband". Men så var det ju inte. Det var en fin låt men precis när man trodde att det skulle hända något så.... gjorde det inte det. Sångaren hade bra röst men vad gjorde de övriga bandmedlemmarna? Låten hade blivit hundra gånger bättre om något proffs fått säga sitt eller bara någon med fler än en hjärncell.
Anders Ekborg - The Saviour
Jag har något emot Anders Ekborgs röst, det tänker jag inte sticka under stolen med. Det låter som att någon nyper honom riktigt hårt i skinet varje gång han tar i. Det låter liksom som han befinner sig i ett otroligt smärtsamt tillstånd. Låten var helt okej, men hade passat bättre i någon musikal på Göta Lejon i Stockholm.
Jessica Andersson - I Did It For Love
Jessica Andersson kan i alla fall inte beskyllas för att inte sjunga med en extrem inlevelse. I och för sig såg hon ut att börja gråta under hela programmet, så kanske fanns det anledning till det. Låten var fin men antingen var låten för hög eller så var hon inte bra i rösten, för det höll liksom inte hela vägen och speciellt inte i de höga partierna. Men som sagt, låten var fin.
Frispråkarn - Singel
Alltså, om ska man vara med i Melodifestivalen och framföra en rapplåt som annars är rätt svårt för den svenska befolkningen att ta till sig, så måste man ha en refräng med sång som lyfter upp låten. Men att sjunga "singel" tjugofem gånger, funkar helt enkelt inte. Det hade jag kunnat berätta för "Frispråkarn" redan innan han gick upp på scen och fått honom att strunta i att förnedras genom att komma bland de sista.
Salem Al Fakir - Keep On Walking
Det var en bra låt som jag förmodar kommer bli bättre ju mer man hör den. Tycker dock att refrängen kunde varit ännu lite bättre och sen gillar jag inte att han börjar låten med en refräng. Men annars var den här låten en av dom bästa ikväll.
Så här tyckte jag att slutresultatet skulle bli:
1. Linda Pritchard - You're making me hot-hot-hot (Globen)
2. Salem Al Fakir - Keep on walking (Globen)
3. Jessica Andersson - I did it for love (Andra chansen)
4. Jämt upp mellan resten. (Andra chansen)
Så här blev slutresultatet:
1. Salem Al Fakir - Keeon on walking
2. Ola Svensson - Unstoppable
3. Pain of Salvation - Road salt
4. Jessica Andersson - I did it for love
Man kan väl sammanfatta den första delfinalen som så att det var ett väldigt svagt startfält. Mer än hälften av låtarna förtjänar ingen tv-tid i huvudtaget och låtarna borde ha skrotats så fort de blev gjorda. Programledarna var ohyggligt tråkiga men kanske blir de roligare hädanefter. Kvällen kändes allt som allt ganska B. Både rent produktionsmässigt, scenshowsmässigt och låtmässigt.
/C
émincer cocotte
Under en stor del av mitt liv har jag hatat att laga mat, det är ju liksom inte speciellt kul.. Oftast lagar man ju bara för att man måste. Vore jag miljonär så skulle jag äta ute varje dag. Men på senare tid så har jag kommit på att det är ganska kul att laga mat om man lagar nya maträtter, sådana man inte prövat på förut. Ibland blir ju inte resultatet så bra men ibland när man väl lyckas så blir man faktiskt ganska glad.
Idag gjorde jag köttfärsgratäng. Jag brydde mig inte om att läsa något recept utan körde mest på känsla, vilket jag tycker är roligast. Det blev faktiskt rätt gott. Vissa tycker att man ska följa recept till punkt och pricka så att det blir "rätt", men det är väl inge skoj? Min roomie Linas kille blir arg varje gång Lina ska koka ägg.. av den enkla anledningen att när han frågar hur lång tid hon tänkt ha i äggen så svarar hon alltid "jag går på magkänslan".. Inget tidtagande där inte. Men äggen blir alltid bra, så kanske är inte recept så himla viktiga? Om man nu mot allt förmodan måste ta reda på något så finns ju alltid mamma en signal bort=)
Så här såg köttfärsgratängen ut när den var klar, lite halvbränd i kanterna men det har nog ingen dött av=)
Helgen kommer bestå av kalas för min andra roomie Nikki som fyller 2 år och sen blir det vänner och Melodifestivalen och jag kommer sitta och tänka och tycka som vanligt. Lovely!
Må väl!
/C
I'm back!
Så där ja.. nu är jag tillbaka igen, kände att det var dags. Ska nog pimpa upp bloggen också.. men det tar jag om några dagar.
Dagen har bestått av fika på Johanssons, vilket händer ganska så många gånger på en vecka.. typ.. sju. Fast det ska bekännas att de senaste 2-3 veckorna så har vi knappt fikat alls, vilket det naturligtvis får lov att bli ändring på.
Det roliga med Johanssons är deras kaffe... det kanske inte låter sådär superroligt och det är väl kanske inte kaffet i sig som är roligt, utan själva smaken. Ena dagen är det så svagt att man tror att koppen består av 5% kaffe och 95% brunnsvatten, nästa dag är det så starkt att man tror att en hel colombian följt med i processen att krossa bönorna (vilket jag är mycket medveten om att Johanssons inte själva gör).. och en dag smakade kaffet whiskey.. Det var som att någon i köket tänkt att "nu j-vlar ska vi få fart på gästerna, dags att spetsa!".. behöver kanske inte tala om att det inte var så gott.
Men Johanssons är trevligt, jag gillar stället.. Inte för att kakorna eller bakelserna är överdrivet goda eller priserna speciellt bra.. kaffet lider av schizofreni.. ibland är stället totalt tomt och ibland är det som att befinna sig på ståplats under en schysst rockkonsert.. Men... Johanssons har de skönaste fåtöljerna ever! Jag skulle kunna sitta där i en månad i sträck...Om jag hade nå vettigt sällskap givetvis. Men de där fåtöljerna är verkligen guld värda. I like.
Ska också berätta att jag och min roomie vann 1600 spänn på poker idag.. Swaaaajt=)
Ha det fint!
/C