Melodifestivalen Delfinal nr 1


Ännu en gång ska jag tycka till om Melodifestivalen och dess bidrag. Även om jag tycker att Melodifestivalen är en rolig grej så blir jag lika förbannad varje gång jag ser på det, men jag antar att det kanske minskar något med åren, eller så är jag helt enkelt bara väldigt lättirriterad. Är det inte falsksång jag är arg på så är det svenska folkets idioti när de röstar. Hur som helst, så här tycker jag om delfinal nr 1.


Ola - Unstoppable
Visst, pianomelodin sätter sig i huvudet rätt fort men låten var sjukt tråkig som helhet men refrängen var nog mest tråkig. Olas falsksång gjorde inte saken bättre.

Jenny Silver - A place to stay
Ja.. vad ska man säga.. Jag gillade refrängen och jag gillade att låten var annorlunda. Men seriöst. Hur tråkigt kan det egentligen bli?! En kameravinkel, hysteriskt fula kläder och armrörelser som barn på dagis sysslar med. Koreografen borde få sparken snarast möjligt.

Linda Pritchard - You're making me hot-hot-hot
Bästa låten ikväll. Låten har potential att lyckas bra i övriga europa och Pritchard har en bra och stark röst. Sen kan jag tycka att hon är något pretentiös och lite halvt osmaklig rent personlighetsmässigt. Ni som såg henne söka till Idol 2009 vet vad jag pratar om. Men låten var som sagt bra och hon och hennes dansare gav en riktigt proffsig show.

Pain Of Salvation - Road Salt

Innan jag hörde den här låten tänkte jag "åh nej inte ännu ett The Poddlesliknande rockband". Men så var det ju inte. Det var en fin låt men precis när man trodde att det skulle hända något så.... gjorde det inte det. Sångaren hade bra röst men vad gjorde de övriga bandmedlemmarna? Låten hade blivit hundra gånger bättre om något proffs fått säga sitt eller bara någon med fler än en hjärncell.

Anders Ekborg - The Saviour
Jag har något emot Anders Ekborgs röst, det tänker jag inte sticka under stolen med. Det låter som att någon nyper honom riktigt hårt i skinet varje gång han tar i. Det låter liksom som han befinner sig i ett otroligt smärtsamt tillstånd. Låten var helt okej, men hade passat bättre i någon musikal på Göta Lejon i Stockholm.

Jessica Andersson - I Did It For Love
Jessica Andersson kan i alla fall inte beskyllas för att inte sjunga med en extrem inlevelse. I och för sig såg hon ut att börja gråta under hela programmet, så kanske fanns det anledning till det. Låten var fin men antingen var låten för hög eller så var hon inte bra i rösten, för det höll liksom inte hela vägen och speciellt inte i de höga partierna. Men som sagt, låten var fin.

Frispråkarn - Singel
Alltså, om ska man vara med i Melodifestivalen och framföra en rapplåt som annars är rätt svårt för den svenska befolkningen att ta till sig, så måste man ha en refräng med sång som lyfter upp låten. Men att sjunga "singel" tjugofem gånger, funkar helt enkelt inte. Det hade jag kunnat berätta för "Frispråkarn" redan innan han gick upp på scen och fått honom att strunta i att förnedras genom att komma bland de sista.

Salem Al Fakir - Keep On Walking
Det var en bra låt som jag förmodar kommer bli bättre ju mer man hör den. Tycker dock att refrängen kunde varit ännu lite bättre och sen gillar jag inte att han börjar låten med en refräng. Men annars var den här låten en av dom bästa ikväll.


Så här tyckte jag att slutresultatet skulle bli:
1. Linda Pritchard - You're making me hot-hot-hot (Globen)
2. Salem Al Fakir - Keep on walking (Globen)
3. Jessica Andersson - I did it for love (Andra chansen)
4. Jämt upp mellan resten. (Andra chansen)

Så här blev slutresultatet:
1. Salem Al Fakir - Keeon on walking
2. Ola Svensson - Unstoppable
3. Pain of Salvation - Road salt
4. Jessica Andersson - I did it for love



Man kan väl sammanfatta den första delfinalen som så att det var ett väldigt svagt startfält. Mer än hälften av låtarna förtjänar ingen tv-tid i huvudtaget och låtarna borde ha skrotats så fort de blev gjorda. Programledarna var ohyggligt tråkiga men kanske blir de roligare hädanefter. Kvällen kändes allt som allt ganska B. Både rent produktionsmässigt, scenshowsmässigt och låtmässigt.


/C


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0