Melodifestivalen Delfinal nr 3

Melodifestivalen fortsätter att kännas lite halvt B. De har fortfarande inte bytt manusförfattare för skämten är precis lika urusla som i tidigare delfinaler. Men så här tyckte jag iallafall om bidragen.


1. Alcazar - Headlines
Oavsett vilka konstellationer Alcazar haft så har de alltid levererat en bra show och allt som oftast en bra låt. Så även denna gång. Snyggt producerad låt och jag gillar stråkarna a la "Viva la vida" i verserna och refrängen är också snygg. Låten är inte lika bra som deras låt var förra året, den var mer pang på än denna. Men det är bra ändå.

2. Johannes Bah Kuhnke - Tonight

Sångarens engelska är helt bedrövlig, pinsamt dålig. Låten var rätt fin men det hjälper inte när sångaren sjöng så fruktansvärt orent mestadels av tiden.

3. Elin Lanto - Doctor Doctor

Rätt tråkig låt med en dålig text. Det känns som man hört låten hundra gånger förr. Helt okej show men inte så mycket mer än så.

4. Erik Linder - Hur kan jag tro på kärlek

När han pratade innan bidraget och sa att han som femåring spelade en 1700-tals soldat i en teater, så tänkte jag "vad är det här för en prententiös idiot". Fick ingen bättre känsla sen när han började sjunga. Låten var väl helt okej, lite småtöntig men rätt fin melodi. Falsktonerna är dock för många och jag gillar som sagt inte sångaren.

5. Getty Domein - Yeba

Jag är lite halvt emot när man sjunger på något annat språk än svenska eller engelska i en svensk melodifestival, undantaget är "La Voix" förra året. Sångarens falsksång hjälper inte direkt låten på traven.

6. Timoteij - Kom

Jag gillar hela svenskt möter öst-temat. Gillar refrängen skarpt och den sätter sig i huvudet direkt vilket är ett plus i schlagersammanhang. Över huvudtaget en riktigt snyggt producerad låt.

7. Darin - You're out of my life
Darin är sjukt överskattad, speciellt eftersom han sjunger falskt varenda gång han sjunger live. Låten var fin och den växer säkerligen med fler lyssningar men han måste sluta sjunga orent annars kommer jag fortsätta tycka illa om honom.

8. Crucified Barbara - Heaven or hell
Skönt med rockande brudar och att sångerskan har riktigt bra röst. Refrängen var bra men låten blev lite tjatig efter ett tag. Det hände liksom inte så mycket. Men ändå bra. Lite halvkonstigt slut dock.


Så här tyckte jag att slutresultatet skulle bli:

1. Timoteij - Kom (Globen)
2. Alcazar - Headlines (Globen)
3. Crucified Barbara - Heaven or hell (Andra chansen)
4. Jämt upp mellan resten. (Andra chansen)


Så här blev slutresultatet:
1. Timoteij - Kom
2. Darin - You're out of my life
3. Alcazar - Headlines
4. Crucified Barbara - Heaven or hell




Delfinal nummer tre var ungefär likadan som förra delfinalen, lite halvdålig men inte värdelös. Men de måste seriöst göra något åt skämten, DE ÄR INTE ROLIGA!!!! Sen borde småtjejer och tondöva förbjudas att rösta. Darin sjöng sjukt falskt och då hjälper det inte att låten är fin. Skärpning!
Sjukt kul att Timoteij gick vidare dock, jag tror den skulle lyckas bra i Eurovision song contest.

Nästa vecka medverkar bland annat falsksångerskan Sibel och den grymt begåvade sångaren Peter Jöback. Det kan bli intressant att se kontrasterna.

/C

Kommentarer
Postat av: sarah

timoteij har ju nallat sin låt. sarek - vinterland? ... dessutom, dem spelade inte ens på instrumenten? vafn. :)

2010-02-21 @ 20:21:45
URL: http://engelinah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0