Melodifestivalen Delfinal nr 2

Vill bara börja det här inlägget med att säga ett stort grattis (!) till damkronorna som vann sin första match idag i Vinter-OS!!=D

Men tidigare ikväll tittade jag givetvis på Melodifestivalen och även om jag tycker att det var högre kvalité på låtarna den här veckan så tycker jag väl inte riktigt att själva showen var så mycket bättre. Humorn känns lite B.. och det känns som att SVT med alla tv-licenspengar borde kunna prestera lite bättre. Men men. Så här tyckte jag i alla fall om dagens startfält.

1. Eric Saade - Manboy
Söt pojk som hade helt okej röst om man bortser från de sura tonerna. Låten var också helt okej och växte hos mig efter några lyssningar. Gillade scenshowen, kändes proffsigt.

2. Andra Generationen & Dogge - Hippare Hoppare
Detta är så extremt töntigt. Ska man göra en låt med influenser från öst så kan man väl i alla fall satsa på att göra den bättre än detta.

3. Anna Maria Espinosa - Innan alla ljusen brunnit ut

Rätt fin låt men refrängen var alldeles för svag och blandades lätt ihop med verserna. Jag har hört Anna Maria Espinosa sjungit bättre än ikväll, rösten lät vid flera tillfällen alltför gäll för min smak.

4. Highlights & MiSt - Come and get me now
MiSt vann webbjokertävlingen och fick därmed en plats i Melodifestivalen, men de fick bara stå och köra i sin egen låt? Och om man sen ska sätta in en sångare som är mer "känd" hos allmänheten så kan man väl åtminstone ta en person som inte sjunger falskt i varannan ton han tar. Detta var uselt.

5. Pauline - Sucker for love
Den här låten var bäst ikväll utan tvekan och jag ringde till och med och röstade på den. Pauline har en sådan otroligt grym röst som man bara kan drömma om att själv ha. Jag gillade att låten var 60-tals influerad och totalt annorlunda från vad man tidigare hört i Melodifestivalen.

6. Andreas Johnson - We can work it out
Det är absolut en jättefin låt men den känns rätt tråkig och det känns som man hört den hundra gånger förut. Den var liksom väldigt intetsägande.

7. Kalle Moraeus & Orsa Spelmän - Underbart

Jag blev glatt överraskad av den här låten. Jag ville hata den men det gick liksom inte, refrängen var alldeles för käck för det och när låten tog slut så satt jag och lallade på den. Kalle Moraeus har inte världens bästa röst men rätt ljuv på något sätt, i vissa partier.

8. Hanna Lindblad - Manipulated
Helt okej låt men precis som i flera andra låtar det här året (och tidigare år också för den delen) så är refrängen alldeles för svag. Scenshowen var ball men jag tycker det är svintöntigt att de bara ska lalla runt i hotpants. Patetiskt.


Så här tyckte jag att slutresultatet skulle bli:

1. Pauline - Sucker for love (Globen)
2. Kalle Moraeus & Orsa Spelmän - Underbart (Globen)
3. Hanna Lindblad - Manipulated (Andra chansen)
4. Andreas Johnson - We can work it out (Andra chansen)

Så här blev slutresultatet:

1. Eric Saade - Manboy
2. Andreas Johnson - We can work it out
3. Kalle Moraeus & Orsa Spelmän - Underbart
4. Pauline - Sucker for love





Delfinal nummer två var garanterat bättre än första delfinalen rent låtmässigt men showen känns fortfarande rätt B. Skämten är sjukt tråkiga och det känns som att de borde anställa nya manusförfattare så man kunde få skratta lite. Det är skandal att Pauline inte kom direkt till Globen för hennes låt var absolut bäst ikväll och hennes röst knäcker de andras med hästlängder.

Nästa vecka medverkar bland annat Alcazar, vilket ska bli kul eftersom jag diggade deras låt och scennummer förra året.

/C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0