Topp 100 på 00-talet

Lite senare än andra men här kommer min lista över de hundra bästa låtarna på hela tvåtusentalet. Det är sjukt svårt att bestämma sig för endast hundra stycken.. och sen har ju min musiksmak ändrat sig något från år 2000 till 2009...Men jag har försökt få fram 100 st som jag tycker är bra eller tyckte var riktigt bra när de kom. Topp 10 kommer jag att beskriva lite mer ingående. Kan lägga till att de två absolut bästa låtarna enligt mig, är två covers.. Lite roligt.



1. José Gonzalez - Heartbeats

Det finns ingen låt som berört och berör mig så mycket som den här. Till skillnad från många andra tycker jag att den här versionen är femtusen gånger bättre än originalet med The Knife.

2. Anna Ternheim – Shoreline
Först älskade jag låten. När jag sedan såg henne uppträda med låten när hon var förband till Kent år 2005 så älskade jag den ännu mer. Den är underbar från början tillslut och än en gång femtusen gånger bättre än originalet.

3. The Roots - The Seed 2.0
Texterna kanske inte hör till en av de bästa i världshistorien men melodin i låten och hela arrangemanget är fantastiskt! Jag tröttnar aldrig på den här låten.

4. The Noisettes – Never forget you
Sjukt skön låt som trots det faktum att den är hyfsat ny, etsat sig fast i min hjärna.


5. Mando Diao – Long before rock ‘n roll
Riktigt bra låt som man kan lyssna på hundra gånger i sträck utan att tröttna. Den är ännu bättre live dessutom.


6. Regina Spektor – Samson
Låten berör mig otroligt mycket och både melodin och texten är fullkomligt briljant!

7. Coldplay – Speed of sound
Coldplay har säkert fem låtar som definitivt kunnat placera sig på topp-100 men detta är en av deras starkaste låtar.

8. Tiger Lou - Horatio
Underbar låt som jag älskat sen första gången jag hörde den. Texten är sjukt bra.

9. Anthony & the Johnsons - Hope there’s someone
Detta är den enda låten som bara genom att vara vacker, har fått mig till tårar. Det säger rätt mycket.

10. Glasvegas – Geraldine
Grym låt som har ett av de bästa intron jag hört. Låten är perfekt på alla sätt och vis.

 

11. Sister Hazel – Everybody

12. Gary Jules – Mad world

13. Black Eyed Peas – Where is the love

14. Kent – Socker

15. Lars Winnerbäck – Elegi

16. Frida Snell – I’ll be thinking of you

17. Coldplay - Fix you

18. Damien Rice - Cannonball

19. TRUSTcompany – Downfall

20. Thriving Ivory – Hey lady

21. John Mayer – The heart of life

22. Nofx - Cool And Unusual Punishment

23. Mad Caddies – Just one more

24. Mando Diao – God knows

25. Joshua Radin – I’d rather be with you

26. Mew – Am I wry, no

27. Nofx – Falling in love

28. Kent - M

29. Lykke Li - I’m good I’m gone

30. The Killers – When you were young

31. Teddybears Sthlm – Yours to keep

32. Michael Buble - Everything

33. Hot Hot Heat - Bandages

34. The Kooks – She moves in her own way

35. Oasis – Stop crying your heart out

36. Coldplay – Viva la vida

37. Paramore – Misery business

38. User of a common name – Do you

39. Arctic Monkeys – I bet you look good on the dancefloor

40. Foo Fighters – Times like these

41. Chester See – God damn you’re beautiful

42. Eskobar feat. Heather Nova - Someone new

43. Letters To Cleo – I want you to want me

44. The Magic Numbers – Forever lost

45. Outkast – Hey ya!

46. Nightwish – Nemo

47. Milburn – Lipstick licking

48. The Killers – Mr. Brightside

49. Sahara Hotnights – Hot night crash

50. The Hives – Walk idiot walk

51. Two white horses - Good times are gone forever

52. Eminem – Stan

53. Sister Hazel – Change your mind

54. Jack Mcmanus - Bang on the piano

55. Familjen - Det snurrar i min skalle

56. Sugarplum Fairy – Escapologist

57. The Killers – Somebody told me

58. Alkaline Trio – The Poison

59. Millencolin - Mooseman's Jukebox

60. The Hellacopters – Toys and flavours

61. The Sounds – Rock ‘n’ roll9

62. Pink – Who knew

63. Rihanna – Disturbia

64. John Mayer – Waiting on the world to change

65. Mando Diao – You can’t steal my love

66. Lady Gaga – Pokerface

67. Agnes – Release me

68. HIM – The funeral of hearts

69. Laleh – Hide away

70. Kent – Vinternoll2

71. The Killers – Somebody told me

72. Oasis – Little by little

73. Eve feat. Gwen Stefani – Let me blow ya mind

74. Lars Winnerbäck feat. Miss Li – Om du lämnade mig nu

75. Amy Macdonald – This is the life

76. Nofx – Medio-core

77. Coldplay – Life in Technicolor II

78. Millencolin – Ray

79. The Hellacopters – I’m in the band

80. Sahara Hotnights – On top of your world

81. Missy Elliott – Work it

82. The Strokes - Razorblade

83. Kleerup feat. Robyn - With every heartbeat

84. The Strokes – Hard to explain

85. Lily Allen – Not fair

86. Linkin Park – My december

87. Timbuktu – The botten is nådd

88. Looptroop – The struggle continues

89. Alkaline Trio – Mercy me

90. Peter, Björn And John – Young folks

91. Håkan Hellström – Känn ingen sorg för mig Göteborg

92. Mando Diao – How we walk

93. My Chemical Romance – Welcome to the black parade

94. John Mayer – I’m gonna find another you

95. Linda Sundblad – To all my girls

96. Vapnet – Kalla mig

97. Brick Lace – Love is wicked

98. Cascada – Everytime we touch

99. Billie The Visions & The Dancers – Good and bad

100. Raymond & Maria – Ingen vill veta vart du köpt din tröja

 

Sätt igång Spotify och börja lyssna igenom listan=D

Kommentarer
Postat av: Janne

Tack för listan! Nu kör jag Never forget you med The Noisettes i Spotify och måndagsmorgonen blev bättre!

2010-03-15 @ 07:36:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0