"Det finns inget intresse för tjejsport"




Jag tänkte ta upp något som gör mig grymt irriterad. All denna diskriminering mot tjejer som sportar. "Men tittarna vill inte se damfotboll, damhockey, damhandboll osv det är därför vi inte visar de matcherna" sa de inom mediebranschen men sen fick de gå med svansen mellan benen när Sveriges landslag i damfotbollen tog silver i VM 2003 i matchen mot Tyskland som sågs av ca 3,8 miljoner människor. Sveriges spel i den turneringen gjorde att tv4 helt plötsligt började visa allsvensk damfotboll nästintill varje helg då de insåg att det faktiskt fanns ett intresse hos folk att även se tjejer springa runt och sparka boll.

I början av 2009 spelades damhockey-VM men ingen kanal ville visa denna turnering. Jag mailade då till tv4 och frågade varför de inte tänkte visa det. Svaret jag fick då var "Tv4 har valt att fokusera på damfotbollen istället för damhockeyn". Vilket jag anser var ett ganska dumt svar men som ändå på något sätt visar vilken diskriminering som faktiskt pågår. Jag tror knappast tv4 under ett OS skulle säga "Vi har valt att endast fokusera på höjdhopp i år och kommer därför inte visa resterande grenar". Vilket jag tycker är i princip samma sak.
Sen blev jag riktigt förbannad mycket pga att när det var OS i Turin år 2006 så lockade finalen i damhockeyn mellan Sverige och Kanada 2,3 miljoner tv-tittare vilket bevisar ganska tydligt att det faktiskt finns ett intresse och att då inte visa när damkronorna spelar VM är ren idioti.

I dagarna spelas damhandbolls-VM och även fast tv4 visar denna turneringen (eller iallafall delar av den) så har knappt någon reklam gjorts alls. Men hade det varit herrarna som spelade handbolls-VM så hade vi sett reklamaffischer i princip överallt.


Jag tycker att vi ska heja på Sverige i vilken sport det än gäller och oavsett om det är kvinnor eller män som utövar den och jag tycker definitivt att tv ska visa alla turneringar inom de större sporterna både när det är kvinnor och män som spelar.


Nu ska jag gå och vänta på vinter-OS som börjar i februari 2010 och så ska jag heja extra mycket på alla duktiga tjejer som sportar.
/C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0